Inteligentna kamera, która wiele potrafi – test kamery Smart Cube 300W

Prowadzimy z mężem własny biznes. Mamy kilka kiosków w jednym z większych miast w Polsce. Od jakiegoś czasu zaczęliśmy się zastanawiać nad rozwiązaniem, które pozwoliłoby nam monitorować sytuacje w naszych kioskach. Przeglądając sieć w poszukiwaniu urządzeń natknęłam się na kamerę, która jak sam producent wskazuje przeznaczona jest do monitoringu sklepów. Co ciekawe kamera działa również bezprzewodowo co oznacza, że nie ma potrzeby wiercenia czy wprowadzania kabli. Dla nas to idealnie rozwiązanie bo w naszych kioskach korzystamy z internetu mobilnego. W naszym przypadku zakup profesjonalnego monitoringu nie wchodzi w grę z dwóch powodów. Po pierwsze jest to zbyt skomplikowana operacja, po drugie dość kosztowna. Opcja z inteligentną kamerą wydaje się najrozsądniejsza, jednak zanim zdecydujemy się na zakup postanowiliśmy sprawdzić czy na pewno jest to dobre rozwiązanie. Udało nam się dotrzeć do firmy, która zajmuje się wsparciem marketingowym i otrzymaliśmy sprzęt do testów, które potwierdzą nam czy jest to odpowiedź na nasze potrzeby.

W ostatnim czasie dużo podróżuję, załatwiam wiele spraw związanych z prowadzeniem biznesu przez co rzadko bywam na miejscu i nie mogę osobiście nadzorować tego co się aktualnie dzieje. Często sytuacja sprawia, że rzadko pojawiam się w naszych punktach. Nie wiem na bieżąco co się aktualnie dzieje. Zostawiając sprzedawcę chciałabym zapewnić bezpieczeństwo oraz mieć podgląd na sytuację w przypadku gdyby działo się coś złego. Do tej pory nie mieliśmy żadnych zabezpieczeń dodatkowych i czasami żałujemy, że nie pomyśleliśmy o tym wcześniej. Gdy otrzymaliśmy paczkę ze sprzętem postanowiliśmy go przetestować w domu, aby na spokojnie zapoznać się z działaniem.

Pudełko z urządzeniem nie ma dużych rozmiarów, znajdziemy w nim:

  • kamerę
  • zasilacz
  • podstawkę
  • kabelek sieciowy
  • elementy mocowania
  • naklejka z ostrzeżeniem o monitoringu

img_4196 img_4198

Jak dla mnie kamera prezentuje się bardzo przyjemnie, ma stabilną budowę oraz diody, które informują o aktualnym statusie: dioda zasilania, dioda informująca o połączeniu do sieci oraz dioda karty SD.

Korzystanie z kamery rozpoczynamy od zainstalowania aplikacji, która wykrywa adres IP podłączonej kamery. Aplikacja nazywa się Air Live IP Wizard i można ją pobrać ze strony producenta http://pl.airlive.com

2

 

Aplikacja która umożliwia nam korzystanie z kamery za pomocą smartfona to Airlive APPCAM do pobrania z AppStore lub Google Play.

apka_airlive

Aplikację parujemy z urządzeniem za pomocą QR kodu, który znajduje się na tylnej części urządzenia. Logujemy się za pomocą danych domyślnych login: admin i hasło: airlive po czym zmieniamy hasło na własne. Co ważne – logujemy się do panelu przez adres IP, który zostanie wykryty przez powyższy program – przez przeglądarkę Internet Explorer, na innych nie zobaczymy obrazu z kamery.

Całe oprogramowanie do kamery posiada masę opcji do konfiguracji, co potwierdza możliwości kamery. Kamera posiada wiele funkcji tj. czujnik ruchu, liczenie obiektów, wykrywanie twarzy, czujnik temperatury i wilgotności powietrza, powitania głosowe, współpracę z aplikacją mobilną – alerty o zdarzeniach, przesyłanie raportów dziennych na adres e-mail oraz możliwość ustawienia elektronicznego pola bezpieczeństwa – kiedy ktoś przekroczy wyznaczony obszar aktywuje alarm dźwiękowy. Jak dla mnie najbardziej przydatną funkcją okazała się możliwość otrzymywania powiadomień na telefon, dzięki czemu mogę się od razu dowiedzieć o niepokojącej sytuacji w naszym kiosku i zobaczyć na ekranie co się dzieje. Mężowi najbardziej spodobała się funkcja “powitania gości”, która idealnie może zastąpić naszego irytującego “świstaka”. Funkcja powitania polega na odtworzeniu wybranego dźwięku po wejściu osoby do pomieszczenia. Tutaj warto jeszcze wspomnieć, że kamera posiada wbudowany głośnik i mikrofon, co przydaje się w przypadku nagrania zdarzenia. Mnie najbardziej ciekawi funkcja elektronicznego pola bezpieczeństwa, która polega na wyznaczeniu strzeżonego obszaru i w momencie gdy ktoś przekroczy obszar uruchomi się alarm. Jak dla mnie to świetna opcja na zabezpieczenie zejścia do magazynu, tylko czy ta opcja jest na tyle “inteligentna” aby odróżniała osoby nieuprawnione od sprzedawców. Jeśli udałoby się to ustawić bądź szybko wyłączać podczas wejścia po towar to byłaby genialna możliwość ochrony.

Postanowiliśmy wypróbować kilka funkcji w warunkach domowych w bardzo kiepskim oświetleniu aby sprawdzić jak kamera sprawdziłaby się teraz, kiedy wcześnie robi się ciemno i wyszło to całkiem nieźle. Urządzenie świetnie sobie radzi ze słabym oświetleniem czy nagrywaniem w nocy, co jest dość istotne. Interesująca jest funkcja wykrywania twarzy oraz liczenia obiektów. Chętnie dowiemy się jaki jest ruch w naszych kioskach każdego dnia, bez kontaktowania się z naszymi sprzedawcami – poprzez dzienne zestawienia na maila.

Koszt takiej kamery to ok. 700 zł. Nie jest to mało, jednak w patrząc na ilość funkcji i możliwości jakie daje urządzenie oraz fakt, że jest gotowe do działania zaraz po wyciągnięciu z pudełka sprawia, że cena jest do przyjęcia.

projekt-bez-tytulu-4

Przygotowaliśmy film, który podzieliliśmy na 3 części. Na początku chciałam pokazać jak wygląda kamera oraz aplikacja, co oznaczają poszczególne diody oraz zwrócić uwagę na bardzo przydatną opcję którą jest slot karty SD. Tą opcją kamera przy punktowała u mnie jeszcze bardziej, ponieważ nagrywa obraz wideo prosto na kartę co jest dużym ułatwieniem i wyklucza dodatkowy zakup kosztownego rejestratora! Dodatkowo na naszym filmie widać w jaki sposób kamera wykrywa twarze. Muszę przyznać, że to bardzo ciekawa opcja chociaż zastanawiam się nad sensem jej użycia w naszych kioskach.

zdjecie2
Na nagraniu widać także sposób liczenia obiektów. Tutaj akurat jestem bardzo ciekawa czy liczenie osób przez kamerę byłoby zgodne z ilością klientów zarejestrowanych w kasie. Co prawda nasza relacja z testu domowego nie oddaje w pełni tej funkcjonalności ponieważ producent zaleca aby kamera była umieszczona powyżej 3m i im wyżej tym dokładniejszy wynik, a my testowaliśmy kamerę bokiem i w dodatku w odległości niewskazanej do poprawnego liczenia, stąd podejrzewam nie dokładne liczenie.

Chcieliśmy pokazać bardzo ogólnie jak wygląda używanie kamery oraz w jaki sposób można to monitorować ze smartfona. Nasze pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne i chętnie sprawdzimy jak kamera poradzi sobie w codziennej pracy w naszych kioskach.

O kamerze dowiedziałam się ze strony: http://inteligentny-sklep.pl/

Sprzętu do testów udzieliła nam firma: http://epromocja.pl